20 maja 2011, 13:38
Taśmy przenośnikowe są urządzeniem transportowym, które ma charakter ciągły, najczęściej stosowane do transportu materiałów sypkich albo drobnych, używane w magazynach, składowiskach, kopalniach kruszywa, placach budowy itp., a także na taśmy profilowane. Zbudowano wiele różnorodnych konstrukcji takich jak falbany gumowe. Prawie wszystkie taśmy napędzane są silnikami elektrycznymi. Najczęściej spotykany jest przenośnik składający się z taśmy, która połączona jest w pętlę podpartą na rolkach zwanych krążnikami, napędzany za pomocą jednego lub wielu bębnów napędowych. Taśma napinana jest za pomocą mniej lub bardziej skomplikowanego urządzenia napinającego. Przy transporcie materiałów mogących oblepić taśmę montowane jest z reguły też urządzenie do czyszczenia taśmy. Istnieją przenośniki napędzane linami lub łańcuchami, przenośniki z taśmą wyposażoną w poprzeczki, które ułatwiają transport materiałów pod dużymi kątami, czy przenośniki z taśmą przykrywającą nosiwo. W długich przenośnikach taśma powrotna może być odwracana. Kolejnym rozwiązaniem są konstrukcje z taśmą zwijaną w rurę w środkowej części trasy przenośnika. Przenośniki mogą być wyposażone np. w wagi przenoszonego materiału, wykrywacze metali. Praca przenośnika zabezpiecza sygnalizatory zerwania taśmy, przeciążenia, czujniki temperatury, zbiegania taśmy itp. Przenośniki taśmowe lub łańcuchy następujących po sobie takich przenośników mogą transportować materiały na wielokilometrowe odległości. Stosowane są tam, gdzie transport kołowy jest utrudniony lub mniej ekonomiczny, jak też do przenoszenia materiałów z miejsca niższego na wyższe. W kopalniach podziemnych taśmy przenośnikowe po wyposażeniu w urządzenia zabezpieczające i sygnalizacyjne mogą służyć do transportu pracowników. W kopalniach odkrywkowych stosuje się przenośniki, których położenie jest zmieniane w trakcie przesuwania frontu robót za pomocą tzw. mostów skarpowych.