Jak postawić katalog. Niby nic wielkiego aczkolwiek... Gdyby się tak rozejrzeć, to jest tego bardzo dużo, wszedzie i praktycznie każdy chce mieć lub każdy ma swój katalog firm. Powinno zacząć się od wyboru tematyki, wyboru skryptu, wyglądu, co i jak poustawiać, aby było ładnie, ma być płatny, czy darmowy, jakie triki wykorzystać na katalogu oraz zasadnicze - katalog ma nam służyć przez długie lata i dać na siebie zarobić, czy ma być po prostu zapleczem. Następnym krokiem jest skrypt. Tutaj mamy do wyboru do koloru, przy podziale na płatne i bezpłatne skrypty. Skrytpów bezpłatnych jest ogrom, można postawić je od razu, bez potrzeby męczenia się z nimi, a w internecie można znaleźć pełno ułatwień i modyfikacji. Skrypty na katalog stron to *Free PHP Directory Script *Linker *otwarty.pl mini *php Link Directory (phpLD)*SkaLinks *qlWeb *Freeglobes *PHPWebDirectory *PHPMyLinks *Hurricane *CNCat (produkt zagraniczny - więcej na cn-software.com) - płatny *INDEXU (produkt zagraniczny - wiecej o nim na nicecoder.com) - płatny *SEOKATALOG (produkt całkowicie polski - więcej o nim na seokatalogi.pl) - płatny.Jeśli stawia się pierwsze kroki to powinniśmy się zdecydować na katalog firm darmowy, ale trzeba będzie się liczyć z ograniczeniami typu brak panelu administratora, brak zaimplementowanych płatności, brak przyjaznych URLi i inne braki, które mogą zniechęcić. Jednakże na praktykę i wprawienie się darmowy katalog jest najlepszy. Jeśli zamierzamy postawić coś z dobrego, warto byłoby pomyśleć nad skryptem płatnym - obecnie polskim, najpopularniejszym skryptem jest SEOKatalog. Jest kilkadziesiąt katalogów opartych o INDEXU, jednakże jest to skrypt dość trudny w obsłudze, rozbudowany, ciężki do skonfigurowania i ogólnie drogi. Oczywiście najlepszym wyborem i rozwiązaniem jest własny autorski skrypt, który zapewni Ci niepowtarzalną formę i zawartość.Kolejnym krokiem jest tematyka i wygląd. Jeśli zdecydowaliście się na skrypt trzeba zdecydować czy robimy katalog ogólnotematyczny czy tematyczny. Dopiero wtedy można zabierać się za jego wygląd. Układ graficzny nie powinien przytłaczać użytkownika ani nie powinien być olbrzymi. Kategorie muszą być sensownie rozmieszczone i dobrane do tematyki. Układ menu i kategorii może być standardowy albo lekko zmodyfikowany. Tematyczne katalogi rządzą się swoimi prawami i tutaj trzeba się bardzo dobrze zapoznać z ich tematyką, co klientów interesuje, aby poprzez poprawne ustawienie menu i kategorii wyeksponować potencjalnemu użytkownikowi co go interesuje. Następnie trzeba postanowić czy ma być płatny czy bezpłatny. Niestety w tym przypadku bardzo wiele katalogów przypłaciło lub przypłaci swoim "życiem" sens własnego istnienia. Robienie, że katalog firm będzie płatny od momentu jego powstania jest pozbawione podstaw rynkowych, a jeśli myślisz od samego początku, aby wprowadzić płatność do katalogu, to od razu daruj sobie tworzenie tego serwisu. Zrozumiały jest ból z powodu zakupienia licencji, lecz ona może się zwrócić zupełnie z czegoś innego, a nie z opłat. Najlepszym podejściem jest tworzenie katalogu bezpłatnego na okres 2-3 lat, zbieranie wpisów, a następnie wprowadzanie płatności. Oczywiście to autor sam decyduje się na formę. Jednakże dobrze by było, aby przez okres darmowego istnienia zarabiać na wpisach reklamowych (wpisy typu sponsor, premium, gold itd...) lub na umieszczaniu banerów. Teraz trzeba skonfigurować katalog. Tutaj będę się opierać na najbardziej znanych i opisywanych skryptach SEOKATALOG i INDEXU. Obydwa mają inne techniki ustawiania linków (URL) oraz znaczników META. Ale oba skrypty są do siebie podobne oraz posiadają podobne możliwości. Główną różnicą w ustawieniach linków jest to, że w kategoriach generowanych przez skrypt INDEXU nie ma numeru tej kategorii, a występuje to w przypadku SEOKatalogu. Generalnie każdy SEOKatalog w tej chwili ma podobnie poustawiane linki do kategorii, stron oraz podstron. Konfiguracja standardowa jest niezmieniana. By tego uniknąć należy usunąć z META nazwę katalogu, usunąć z META numery strony (jest to czynnik zakłócający), a jeżeli w URLach używasz identyfikatorów należy je ustawić inaczej, niż konkurencja, np.:
przykład 1: URL: domena.pl/kategoria/tytul_wpisu_ID.html
przykład 2: URL: domena.pl/ID/kategoria/tytul_wpisu.html
Teoretycznie dwa katalogi ogólno tematyczne, ale jakże inaczej indeksowane wyniki wyszukania.Ostatnim już krokiem jest ustawianie reklamy. Tutaj parę pomysłów do przetestowania, mianowicie nie powinno się ustawiać reklam context'owych centralnie - klient ma trafić na stronę docelową, a nie klikać w reklamę, najlepiej ustawić baner w topie 750x100 lub 750x200, wykorzystać stronę błędu 404 np. do reklam, umieszczenia wpisów z linkami wewnętrznymi, trzeba także ograniczyć liczbę linków wychodzących do minimum - najlepiej jak by ich w ogóle nie było oraz nie generować wielotysięcznych linków wewnętrznych. Pamiętajmy o unikaniu indeksowania wyników wyszukania. Powodzenia!